bentebent.blogg.se

Hejhej! Här kan ni följa Ellas & Linneas resa i Asien.

Georgetown

Publicerad 2015-03-21 19:09:44 i Allmänt,

Då vi båda hade tröttnat på att bara ligga på stränderna under dagarna så bestämde vi oss för att göra något helt annat. Vi googlade runt lite och hittade ett ställe som hette Georgetown i penang, malaysia. Staden skulle tydligen vara annorlunda och ha fin arkitektur detta var alltså det ända vi visste när vi bokade två bussbiljetter till staden.

Denna chansningen var en av de absolut bästa vi gjort på redan hittills. Efter en skumpig 12 timmars resa mot malaysia i en minibuss anlände vi till en otroligt häftig stad med gamla hus i kinesiskstil. Överallt fanns små mysiga caféer och barer med olika unika teman tex en full med cyklar och en annan som vi faktiskt åt på förstakvällen där väggarna och borden var fullklottrade med texter, målningar och hälsningar ifrån gäster som varit där. När man hade beställt kom de till bordet med en mugg pennor som skulle användas till just detta, mycket mysigt ställe!

Följande dag bestod av att titta på stan pch dess fina byggnader och tempel. Vi tittade även på streetarten som går att se på många olika väggar i stan. Fina 3D målningar gjorda av duktiga konstnärer både ifrån stammen också ifrån andra delar av världen. Resterande delen av dagen gick åt genom att gå igenom alla olika shoppingmalls, varje shoppingmall var gigantisk så detta tog ett par timmar. I en av dem hittade vi en bio som vi mest för skojskull gick in i lobbyn på, framför oss såg vi reklam gör nya Diverdgent filmen som båda längtat ett helt år efter! Vi stegade direkt fram till kassan och frågade efter biljetter till nästa föreställning. Vi betalade ca 40 kr för två biljetter ( ALLTSÅ 40 SPÄNN HELT SJUKTBILLIGT! Går inte ens att få 1 st studentbiljett för eftermiddagsbio för det priset i Sverige). Filmen var lika bra som vi hade förväntat oss om inte bättre tillochmed! Dock drog de på AC:n        lite väl bra vilket vi inte var beredda på, så vi satt i våra shorts och linen och frös  hysteriskt i 2h men det var väl värt det!

Fredagen blev en riktig kulturdag med olika museum på schemat. Vi bärjade på Georgetown timetunnel där vi lärde oss om stadens historia allt ifrån första kolonisatören satte sin fot där tills staden tillslut hade på UNESCOs världsarvslista. Vi var även på deras 3D art utställning där man kunde ta egna bilder med målningarna som bakrundsbild. Vi kunde roa oss länge där och fick många skratt åt de galna bilderna, tyvärr ligger de flesta och de bästa på kameran men vi har två stycken att bjuda på iallafall!

Nästa museum var ett kameramuseum. Vi fick en privat guidadtur ( eftersom vi var de enda gästerna men det kändes väldigt lyxigt ) de visade ifrån dagens moderna kameror till den allra första kameran. Vi fick även se hur det går till i ett mörkerrum där de framkallar foton och även historierna bakom de allra mest kända bilderna genom tiderna. Vi hade alltså en väldigt intressant och lärorikdag. Vi avslutade dagen på en foodmarket där vi löpte mat ur en liten matvagn på vägen, vilket blivit en god vana att göra de senaste veckorna och speciellt här i malaysia, både för att det är väldigt billigt ca 8 - 10 kr för en måltid men främst för att det är vid ställen som dessa vi fått den absolut godaste maten under resans gång.

Idag tog vi vårt pick och pack för att bege oss mot bandu fengerri ( hahha nu gissade jag bara på namnet men det var något åt det hållet iallafall ) en liten liten stad på norra sidan av ön penang som vi är på. Tanken var att vi skulle legat och glassat på stranden hela dagen. Solen ville tyvärr inte visa sig på hela dagen vilket ironiskt nog var första gången på hela resan men vi la oss på stranden en stund iallafall och lyssnade på poddar samt löste korsord. På kvällen var vi på stans nightmarket och   vandrade runt innan vi åt middag.

Imorgon håller vi tummarna för bra strandväder!